Treintypes

De Transsiberische Spoorlijn is de langste spoorlijn ter wereld door 1 land. U kunt zich voorstellen dat er vele verschillende treinen over dit spoor rijden. Graag geven we u een idee van de diverse treinen, zodat u weet waar u aan toe bent tijdens uw reis.

  • Trein 1/2: “De Rossiya”: één van de beste en daarmee duurste treinen van Rusland. Dé trein die om de dag het gehele traject Vladivostok-Moskou v.v. aflegt. De trein is geverfd in de kleuren van de Russische vlag. De treinstellen zijn nieuw en modern met keurige toiletruimte met wastafel (2 per rijtuig).
  • Trein 3/4: “De Chinese Trans Mongolië Express”: dé trein die het gehele traject van Moskou naar Beijing en v.v. aflegt. De restauratie en provodniki zijn Chinees. In de 1ste klas is er per 2 coupés een kleine douchecabine met wastafel aanwezig.
  • Trein 5/6: “De Trans Mongolië Express”. Deze trein legt 2 maal per week het traject Moskou-Ulaanbaatar v.v. af. De Russische trein is de betere van de 2. Op de Mongoolse trein zijn vele handelaren aanwezig die voor nogal wat overlast kunnen zorgen.
  • Trein 19/20: “De Trans Mantsjoerije Express”. Deze trein rijdt van Moskou naar Beijing en v.v. om Mongolië heen door de Chinese provincie Mantsjoerije. Dit is misschien wel de beste trein die u kunt treffen. U kunt deze trein ook nemen voor bijvoorbeeld het traject Moskou-Irkutsk.
  • Trein 239/240: ook deze trein legt het gehele traject van de échte Transsiberië Express af en is een stuk goedkoper dan trein 1/2. De kwaliteit is twijfelachtig. Er is geen 1ste klas rijtuig op de treinen aanwezig, u kunt vragen naar 2-persoonsgebruik van een 4-persoonscoupé.
  • Trein 69/70 & 79/80: een veel-gebruikte trein voor het traject Moskou-Irkutsk v.v. De kwaliteit van de treinen is redelijk. Er is geen 1ste klas rijtuig op de treinen aanwezig, u kunt vragen naar 2-persoonsgebruik van een 4-persoonscoupé.
  • Trein 361/362: een zeer matige trein die dagelijks op en neer ‘boemelt’ tussen Irkutsk en Ulaanbaatar. De trein doet een nacht langer over dit traject dan de treinen 3/4 en 5/6, doordat het internationale rijtuig urenlang stilstaat op een rangeerterrein bij de grensovergang. Bovendien heeft de trein geen 1ste klas en geen restauratierijtuig. Mijn tip: kies voor dit traject altijd voor de laag-genummerde treinen of de nieuwere trein 306!

Op genoemde uitzonderingen na zijn er per rijtuig 2 was-/toiletruimtes aanwezig. In sommige treinen kunt u vooraf uw maaltijden reserveren. Dit raad ik u echter niet aan, omdat het juist zo leuk (en veel goedkoper!) is om op de perrons bij kiosken en babushka’s eten te verzamelen. Ieder rijtuig beschikt over een samovar, een meestal op kooltjes gestookte waterkoker, waar u gratis onbeperkt kokend water af kunt tappen.

 

Meer weten over al deze routes en treinen? Dé specialist in de Transsiberië Express helpt u graag verder, bekijk de Alle Transsiberië Express routes.